Artikel Menarik

05 December 2010

Sekolah Sahaja Yang Cuti Sebulan?

Korang perasan tak, kenapa sekolah sahaja yang dibenarkan cuti sebulan terus? Kenapa zaman kerja ni takde yang cuti sebulan? nak mintak cuti sehari pun susah dan payah. macam jeles je buat semua orang yang sedang bekerja ni. Jadi mari kita lihat di bawah ini.

1) Budak-budak sekolah hanya ada cuti yang diberi sahaja. Diorang takde tahunan, cuti separuh hari atau cuti tanpa gaji.

2) Diorang juga tidak disediakan klinik panel untuk mengambil cuti sakit sama ada melalui cara yang sah ataupun tidak.

3) Jika para pekerja turut diberi cuti sebulan terus maka segala urusan hidup tergendala. Contohnya surat menyurat, kebakaran atau rawatan akan bermasalah kerana posmen, bomba dan doktor turut bercuti lama.

4) Statistik kemalanga jalan raya turut naik mendadak kerana ramai akan berlumba-lumba pergi bercuti atau balik kampung. Yang pasti tauke resort, tol atau pusat hiburan tersenyum riang dan gembira.

5) Acara wajib bila cuti sekolah menjelma ialah mendewasakan bebudak lelaki. Bagi yang memang dah dewasa turut sama bercuti panjang buat apa?

6) Bagi golongan dewasa di cuti sekolah ramai yang berkhawin atau terima jemputan khawin. Bayangkan jika orang yang dah bekerja turut bercuti panjang? Gerenti dalam semeinggu sibuk pergi kenduri khawin sahaja!

Sebab itulah sekolah sahaja yang hanya cuti sebulan dan para perkerja jarang yang nampak cuti sebulan kecuali dibuang kerja. Bukan cuti sebulan tetapi cuti selama-lamanya terus.
Tinggalkan KOMEN dan LIKE FACEBOOK tanda SOKONGAN anda!

5 comments:

  1. masa skolah dulu..
    mmg sentiasa menghitung cuti skolah..
    hehee

    ReplyDelete
  2. hehehe.. make sense.. setuju setuju.. kalau yg bekerja pun cuti sebulan.. mau melingkup company.. :D

    ReplyDelete
  3. zaman sekolah best......
    cuti lelame jer....
    main!

    ReplyDelete
  4. antare bnyak - bnyak cuti.
    cuti Sem paling best. tiap 6bln akan cuti 1bulan! ^^

    ReplyDelete