Artikel Menarik

18 January 2011

Di Sebalik Rahsia Duit

Zaman sekarang ini semuanya nak kena guna duit. Contohnya, nak beli barang, nak buang air, semuanya kena guna duit... tapi ada juga benda di sebalik rahsia duit itu sendiri. Nak tahu apadia? Jom kita baca..

1) Walaupun duit diperbuat dari kertas tapi korang tidak boleh beli barang menggunakan surat khabar yang mempunyai unsur yang sama iaitu kertas yang terpakai atau pun baru beli.

2) Walaupun duit itu korang punya tapi korang tidak boleh sesuka hati menukar gambar dan tanda tangan yang sedia ada pada duit itu dengan gambar dan tanda tangan korang tau.

3) Dengan adanya duit, perasaan korang boleh berubah mengikut keadaan. Contohnya, menjadi riyak dan berlagak bila duit banyak dan menjadi segan bila tiada duit.

4) Walaupun duit tidak boleh berkata-kata tapi duit boleh buat korang menjadi hambanya, bergaduh kerananya dan berpecah belah juga kerananya.

5) Duit tidak mempunyai perasaan tapi manusia yang akan perasan bila banyak duit dan terus merasakan tidak cukup dengan apa yang ada.

6) Serapat mana pun korang dengan duit, bila mati duit itu sama sekali tidak ikut korang ke dalam kubur, membaca doa untuk korang atau menziarahi kubur korang di Hari Raya.

Jadi, janganlah terlalu tamak akan duit kerana ianya akan berpecah sesama sendiri dan jangan pula jadikan hamba kepada duit. Ingat itu!
Tinggalkan KOMEN dan LIKE FACEBOOK tanda SOKONGAN anda!

No comments:

Post a Comment