Artikel Menarik

03 May 2012

Panduan Menonton Wayang

Kemungkinan besar ada beberapa orang belum pernah menonton wayang di dalam tempat peranginan mahupan pusat membeli belah ataupun dimana-mana sahaja yang mempunyai panggung wayang. Disini aku nak memberi sedikit panduan atau tips untuk menonton panggung wayang dengan cara yang terbaik supaya cara ini dapat digunapakai bersama-sama tanpa sebarang masalah. Tunggu apa lagi? Mari kita baca di bawah ini dengan perlahan-lahan dan memahaminya terutamanya yang tidak pernah menonton wayang.

1) Jangan buat spekulasi berkenaan cerita yang ditonton sepanjang waktu bersiaran dengan kawan sebelah ataupun teman baik mahupun pakwe/makwe.

2) Pastikan tahap kesihatan anda sesuai dengan cerita yang hendak ditonton untuk mengelakkan risiko mati terkejut ataupun serangan jantung secara tiba-tiba yang menyebabkan anda datang dengan kenderaan sendiri dan balik dengan kenderaan lain.

3) Sila pastikan telefon bimbit dimatikan kalau tidak mahu kena sumpah-seranah dan dimaki-hamun secara terbuka dan percuma ditambah pulak dengan balingan tepat makanan atau segala macam yang agak menarik untuk anda.

4) Tidak perlu membawa bekal macam nak pergi berkelah di tepi pantai ataupun di mana-mana sahaja dan buah durian pun tidak boleh bawa masuk ke dalam panggung wayang kerana baunya boleh menyebabkan pelbagai anggota akan melekat kepada anda.

5) Terlalu menunjukan emosi yang keterlaluan dan berlebih-lebihan jugak tidak amat digalakkan supaya nanti lain jadinya dan tidak perlu dihuraikan.

6) Kalau tengah menderita batuk kokol dan selesema yang agak teruk, sila beredar dengan kadar segera. Jangan mengada-ngada nak menonton wayang nanti penderitaaan anda bertambah teruk.

Kemungkinan segala di atas ini adalah panduan yang benar dan nasihat untuk anda yang belum pernah menonton wayang di panggung wayang, anda perlu sentiasa memastikan anda betul-betul yakin untuk menonton wayang. Jikalau anda yakin, anda boleh menonton dengan kadar yang segera tanpa perlu membuang masa. HEHE!
Tinggalkan KOMEN dan LIKE FACEBOOK tanda SOKONGAN anda!

2 comments:

  1. x tahan aicond wayang sejuk sgt

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya . betul . tetapi ada sesetengah panggung wayang aircond tidak begitu sejuk sangat ;)

      Delete