Artikel Menarik

17 August 2012

Anggota Tubun Badan dan Puasa

Puasa bukan sahaja bererti setakat menahan lapar dan dahaja tetapi anggota tubuh badan juga wajib berpuasa yakni dari kepala hingga ke kaki...

KEPALA
Dalam kepala ada otak... jadi pastikan otak itu berfikir tentang hal-hal positif sahaja, yang negatik jangan sesekali ye.

MATA
Dari kepala turun ke mata... tolong jangan pandang dan jeling yang bukan-bukan terutama kategori seksi, nanti seksa jadinya.

TELINGA
Tolong jgan pasang telinga dari mendengar umpatan, kutukan atau kejian dan sebagainya sebab orang yang mendengar itu sama sahaj dosanya dengan tukang cakap itu.

MULUT
Bukan jaga mulut dari makan dan minum tapi jugak menjaga dari mengumpat atau menceritakan keburukan orang. Adalah lagi bagus dan best kalau layan baca al-Quran.

TANGAN
Jangan panjangkan tangin ambil hak orang lain tanpa izin atau menggatal sentuh yang bukan muhrim... haram. Kawal juga jari di tangan dari menggali lubang-lubang di tubuh badan.

KAKI
Kawal kaki dari melangkah ke tempat-tempat maksiat. Kan lebih baik diperbanyakkan menapak ke surau atau masjid.

Jadi jagalah anggota tubuh badan pada bulan puasa dan ramadhan ini supaya puas anda menjadi begitu sempurna tanpa diselit dengan dosa-dosa kecil dan sebagainya... amin...
Tinggalkan KOMEN dan LIKE FACEBOOK tanda SOKONGAN anda!

No comments:

Post a Comment