Artikel Menarik

02 December 2013

Kajian Atasi Kesesakan Hospital Kerajaan

Kuala Lumpur: Kajian sedang dilakukan untuk mengatasi kesesakan di hospital kerajaan bagi membantu pesakit menjimatkan masa dan wang apabila mendapatkan rawatan.

Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah, berkata kini pesakit terpaksa menunggu berjam-jam hanya untuk mendapatkan rawatan bagi penyakit biasa seperti selesema atau demam.
Katanya, ada juga pesakit terpaksa diletakkan dalam senarai menunggu bagi mendapatkan janji temu untuk prosedur diagnostik seperti ujian darah, MRI dan CT Scan di hospital kerajaan.

“Keadaan ini boleh dielak sekiranya pesakit faham bukan semua penyakit perlu dirawat di hospital dan terdapat kemudahan pilihan lain berhampiran dengan tempat tinggal mereka,” katanya selepas berucap pada Persidangan Saintifik Tahunan Persatuan Onkologi Malaysia (MOS) di sini, semalam.

Dr Noor Hisham berkata, sebagai contoh ada kes hospital kerajaan merujuk pesakit yang menghidap penyakit kritikal seperti barah ke klinik swasta bagi mendapatkan rawatan susulan kerana klinik kerajaan di tempat mereka tidak mempunyai kemudahan rawatan itu. - BERNAMA
Tinggalkan KOMEN dan LIKE FACEBOOK tanda SOKONGAN anda!

No comments:

Post a Comment