Artikel Menarik

05 December 2013

Sejarah Awal Terciptanya Boneka Barbie Di Dunia


Sejarah Awal Terciptanya Boneka Barbie di Dunia - Barbie , ini adalah nama dari boneka cantik yang saat ini paling terkenal dan paling digemari oleh semua anak kecil lelaki yang ada didunia. Boneka yang mempunyai umur terpanjang dalam rekod jualan sejak pertama kali ia diciptakan. Menurut pengasasnya, Ruth Handler - Pada awalnya, boneka Barbie dibuat hanya sekadar mencari celah diantara dominasi perniagaan mainan anak-anak yang telah dikuasai oleh boneka bayi sehingga mereka mempunyai idea bagaimana caranya untuk mempopularkan boneka yang dalam bentuk orang dewasa atau remaja.

Pada waktu itu Ruth Handler memerhatikan tingkah laku anak perempuannya, dia tengah bermain mendandani boneka layaknya sosok dewasa. Dari sinilah idea untuk membuat boneka Barbie muncul. Dan kemudian pengamatannya dibentangkan oleh Ruth di hadapan Elliot yang merupakan pemilik syarikat mainan Mattel dan taklain suaminya sendiri. Di dalam pembentangan beliau, Ruth mendedahkan bahawa boneka tidak perlu fizikal bayi atau anak kecil akan tetapi boleh juga dengan membuat boneka berbentuk fizikal orang dewasa.


Ruth Handler pun melakukan perjalanan ke Jerman, dari sinilah dia mencari boneka Bild Lili , sebuah boneka dengan badan seperti orang dewasa, berambut perang. Di Jerman boneka tersebut sangat popular di kalangan anak-anak perempuan bahan anak-anak laki-laki pun menyukai Bild Lili. Bild Lili pun dibawa pulang untuk dipelajari langsung oleh Mattel. Inilah awal lahirnya Boneka Barbie . Dan Mattel pun akhirnya mengakuisi Bild Lili pada 1964.

Semenjak diambil alih, Bild Lili menolak bahkan menghentikan keutamaan pekerjaan rutinnya untuk 100% fokus menggarap boneka Barbie. Dan sosok boneka Barbie kian lama kian melambung namanya. Oleh kerana itulah lahir beberapa pengeluaran filem Barbie, termasuk ambil bahagian dalam filem Toy Story 2 dan 3. Dan Andy Warhol pun sempat menghasilkan lukisan pada boneka Barbie.

Dan kejayaan syarikat Mattel yang membawa Barbie sejak awal pun kini sangat bangga sebab Barbie telah menjadi nama sebuah jalan di salah satu kawasan yang terdapat di bandar New York, tepatnya di Times Square Garden, dengan nama, 'Jalan Barbie Boulevard'. Ulang tahunnya yang ke -50 Boneka Barbie merayakannya bersama beberapa desiner ternama, sebut saja; Vera Wang, Calvin Klein serta Christian Louboutin.

Untuk soal nama, nama Barbie sendiri merupakan akronim daripada Barbara Millicent Roberts. Barbie hingga kini masih memelihara beberapa haiwan semisal, anjing, kucing, kuda, zebra, dan bahkan panda dan anak singa. Pembuatan Barbie Ruth merencakan bonekanya berbentuk tiga dimensi dengan bentuk tubuh remaja, bukan bayi. Ketika Ruth membawa idea ini ke suaminya dan pengarah Mattel, tanggapan mereka tidak sesuai dengan keinginan Ruth.


Mereka berpendapat menghasilkan boneka memerlukan kos besar dengan prospek jangka panjang yang tidak terlalu baik. Namun Ruth tidak surut dan tetap teguh dengan ideanya. Tekad Ruth semakin kuat apabila dia melawat Switzerland pada pertengahan tahun 1950-an. Di sana, Ruth melihat sebuah boneka Jerman bernama Lilli , yang berbentuk gadis cantik dan diperbuat daripada plastik keras dengan kasut indah dan anting-anting serta rambut yang diikat ekor kuda.

Lilli direka berdasarkan watak kartun terkenal Jerman, Bild, dan tersedia dalam ukuran tinggi 11 ½ inci dan 7 inci. Setelah melihat Lilli, konsep Barbie menjadi semakin jelas dalam fikiran Ruth. Dia lantas kembali ke Amerika dan terus memujuk dan meyakinkan suaminya dan pengarah Mattel untuk mewujudkan ideanya. Berkat kesabaran dan keteguhan Ruth, Barbie akhirnya mula direka oleh kakitangan dan jurutera di Mattel .


Rancangan Barbie berbentuk seorang gadis muda cantik dengan kaki panjang dan mempunyai tinggi 11, 5 inci. Ruth menyewa pereka fesyen Charlotte Johnson untuk membuat pelbagai fesyen Barbie. Pada tahun 1958, Barbie memperoleh paten dan selepas itu popularitinya tak terbendung lagi. Pelancaran Boneka Barbie Nama Barbie diambil dari putri Ruth yang bernama Barbara. Boneka ini pertama kali dilancarkan pada tarikh 9 Mac 1959 di American Toy Fair di New York City. Saat diluncrkan, Barbie memakai pakaian baju renang berjalur seperti zebra yang dijahit tangan oleh pekerja rumahan Jepun.

Saat di pameran, Barbie menghadapi keraguan dari para pembuat mainan yang baru pertama kali melihat anak patung dengan saiz begitu kecil dan berbeza dengan boneka lain yang telah ada di pasaran. Tentu saja Ruth Handler tidak menyerah. Dalam benaknya, Ruth sudah tahu apa yang perlu dilakukan selenjutnya. Dia perlu untuk memperkenalkan Barbie kepada seluruh anak di Amerika. Untuk itu, dia membuat iklan televisyen menarik untuk memperkenalkan Barbie. Strategi pemasaran yang tepat akan membuat jualan Barbie melonjak pesat.

Boneka Barbie edisi pertama dijual pada harga 3 dollar dan terjual 350,000 buah pada tahun pertama. Pada tahun 1964, Mattel memperoleh hak untuk boneka Lilli dan pengeluaran boneka Lilli lantas dihentikan. Timeline Boneka Barbie Barbie telah mengalami pelbagai pengubahsuaian semenjak pelancaran pertamanya. Walaupun Barbie pertama direka untuk menjadi model fashion, Barbie telah menjalani lebih dari 80 peranan seperti doktor, angkasawan, hingga pemadam kebakaran. Pada tahun 1961, anak patung Ken yang merupakan teman wanita Barbie diperkenalkan. Selain Ken , beberapa rakan Barbie juga mula dihasilkan. Diantaranya: 1963 - Midge 1964-1965 - Allan, rakan Ken 1965 - Skipper dan Christie 1968 - teman Barbie beretnis Afrika-Amerika 1995 - Adik Barbie bernama Kelly 1997 - Share a Smile Becky, seorang rakan OKU yang duduk di kerusi roda.







Tinggalkan KOMEN dan LIKE FACEBOOK tanda SOKONGAN anda!

No comments:

Post a Comment