Artikel Menarik

29 May 2012

Di Sebalik Korban

Apakah itu korban? dan siapakah yang terkorban? Ada apa pula dengan korban? Mesti anda tertanya-tanya apakah benda di sebalik korban inikan? Pelbagai-bagai maksud boleh dimasukkan dengan perkataaan korban ini seperti ayat-ayat di bawah ini. Sila baca dengan teliti supaya anda tidak tersilap maksudnya dan sebaliknya...

1) Dengan pengorbanan kita mengorbankan binatang ternakan pada Hari Raya Korban dapatlah fakir-fakir miskin merasai kenikmatan yang jarang dirasa.

2) Dengan keghairahan kita mengejar cinta maka dikorban mahkota diri dan menjadi mangsa korban akibat ikut nafsu.

3) Dengan mengikut hati maka banyak juga orang-orang yang terkorban akibat daripada sikap yang baran dan tamakkan harta.

4) Dengan kecuaian maka banyak mangsa-mangsa korban jalan raya Hari Raya yang mulia.

5) Dengan sikap yang tidak pernah puas dengan apa yang ada maka sanggup korbankan segala harta benda, pusaka dan apa sahaja demi memenuhi kehendak nafsu yang tidak berkesudahan.

6) Dengan amanah dan tangggungjawab yang diberi ramai pejuang yang mengorbankan nyawa demi memberi kehidupka cucu-cicit serta generasi seterusnya mengecap kemerdekaan dan kebahagiaan.

Korban sesuatu pada Hari Raya Korban merupakan satu yang sangat mulia dan pengorbanan juga yang diberikan untuk memajukan hidup dan diri sendiri malah serta setiap orang yang berada disekeliling merupakan satu amalan yang sangat bagus dan baik tetapi jikalau berkorban untuk sesuatu yang tidak elok seperti membuat satu perkara yang dilarang adalah tidak baik untuk dirinya dan sebaliknya. Apa-apa pun anda ada akal fikiran yang waras, jadi anda fikirlah sendiri bak kata Nabil Raja Lawak "lu fikirlah sendiri! sekian"
Tinggalkan KOMEN dan LIKE FACEBOOK tanda SOKONGAN anda!

2 comments: