Artikel Menarik

05 May 2012

Handphone Rosak

Semalam tiba-tiba sahaja handphone / telefon bimbit yang berjenama Sony Ericsson J105i aku terpadam sendiri. Aku cuba untuk membuka / menyalakan switch ON pada handphone aku ini tetapi tidak berhasil dan aku rasa pelik dan hairan juga. Kenapa tetiba sahaja padam tanpa sebarang signal ataupun isyarat. HUHU!

Aku bukalah cover belakang handphone / telefon bimbit aku ini untuk membuka dan memasang bateri balik dengan harapan dapat menyala balik handphone / telefon bimbit aku ini dengan selamat dan jayanya tetapi aku masih hampa kerana apabila aku switch ON handphone / telefon bimbit aku ini, cuma sekali sahaja gegeran dan screen berkelip tetapi tiada apa selepas itu, hanya kosong sahaja. ARGH! tekanan juga dibuatnya.

Selepas itu, aku membawa handphone / telefon bimbit aku ini ke tempat charge bateri handphone / telefon bimbit kerana kemungkinan bateri sudah habis. Setelah aku memasang charger, namun tidak mempunyai apa-apa kesan pada handphone / telefon bimbit aku ini. Di dalam hati aku kemungkinan aku rasa dan memang rosak terus dah handphone / telefon bimbit aku ini dan kemungkinan juga dia merajuk kerana sebelum ini aku ada hasrat untuk membeli handphone / telefon bimbit baru. HUHU!

Sony Ericsson J105i akhirnya kemungkinan riwayatnya sampai disini sahaja. Aku masih tidak tahu apa punca dia mati / rosak begitu sahaja tanpa terjatuh ataupun tanpa apa-apa kesan menyakitkan buat dia. HUHU! Jikalau kerosakan screen, kemungkinan boleh di baiki tetapi nak menyala pun tidak boleh tambah lagi nak tengok screen. Aku rasakan juga kemungkinan cip di dalam rosak kot. HUHU! Kalau hendak baiki mesti makan duit banyak punya.

Jadi, untuk sementara ini aku telah ambil keputusan nekad untuk membeli handphone / telefon bimbit baru jikalau handphone / telefon bimbit yang Sony Ericsson J105i ini betul-betul sudah arwah. HUHU! Malas sudah nak baiki kerana kemungkinan akan rosak balik atau harganya begitu mahal sekali kerana Sony Ericsson J105i ini pada pasaran kemungkinan sudah jatuh mendadak. HUHU!

Sekarang ini aku berkenan pada handphone / telefon bimbit Samsung Galaxy S2 / SII kerana kemungkinan nampak canggih dan kemas kot. Di tambah pula dengan kamera bersolusi tinggi. Harganya pula masih mahal dan membuatkan aku kena tunggu dulu untuk beberapa bulan baru boleh dapat dan harus bersabar sahaja. HUHU!

Apa-apa pun sekarang ini aku hanya menggunakan handphone / telefon bimbit murah sahaja iaitu handphone / telefon bimbit aku sebelum aku menggunakan Sony Ericsson ini iaitu handphone / telefon bimbit Nokia lama dan aku tidak pasti Nokia apa yang aku gunakan sekarang. Tidak perlu menrungut serta gunakan apa yang anda sehingga mampu untuk memiliki yang lain. Oleh itu, aku perlu bersyukur dengan apa yang ada. HEHE!
Tinggalkan KOMEN dan LIKE FACEBOOK tanda SOKONGAN anda!

4 comments:

  1. Tu tandanya ko kna update firmware bro. .hp aku pn jd mcm ko j105i. .

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul ke bro ? saya tidak pergi check lagi . nanti saya check handphone saya ini .

      Delete
  2. Kalau nk update firmware sndri pn bleh. .kalau kt sony centre mahu kna rm30. .

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih atas informasi tersebut . ;)

      Delete