Artikel Menarik

30 May 2012

Kehidupan Dan Bola Sepak

Ramai yang minat tengok bola sepak, tetapi sejauh mana anda perasan yang dalam permainan bola sepak banyak perkara yang boleh anda belajar dalam kehidupan. Kalau anda tidak percaya cuba baca, cuba laa...

1) Berebut-rebut mengejar bola sepertimana berebut mengejar dunia. Walaupun ramai menghilang, anda tetap terus dalam mengejar dunia.

2) Bersusah payah nak menjaringkan gol sama seperti bersusah payah nak mengejar cita-cita untuk berjaya. Mana yang kuat dan selalu berusaha sahaja yang boleh dapat apa yang dicitakan.

3) Dihalang oleh pihak lawan sama juga seperti halangan-halangan yang ada di dunia yang penuh dengan pancaroba. Pandai pilih jalan maka selamatlah hidup.

4) Segala kesalahan anda pada orang lain pasti akan dibalas, tidak kira baik ataupun buruk sama aseperti dilayangkan kad merah atau kad kuning di dalam perlawanan bola.

5) Jika anda berjaya menyumbat gol semua akan sorak gembira. Begitu juga dengan kehidupan harian anda... bila kaya semua suka tetapi bila anda berduka ramai mencemuh sehingga lupa bakti anda.

6) Dalam satu perlawanan bola sepak mesti diawasi dan akan diperhati oleh pengadil dan penjaga garisan supaya segalanya teratur. Sama seperti kehidupan harian anda yang telah ditentukan tetapi anda sering lupa yang anda sentiasa "diperhatikan" tiap saat dan waktu.

Oleh itu, kehidupan dan bola sepak tidak boleh dipisahkan kadang-kadang tetapi anda kena beringat juga kerana setiap sesuatu benda yang berlaku ada hikmahnya, tidak kiralah baik atau buruknya. Anda usaha anda dapat. Anda tidak usaha anda tidak akan dapat...
Tinggalkan KOMEN dan LIKE FACEBOOK tanda SOKONGAN anda!

2 comments:

  1. intinya adalah hidup ini adalah sebuah permainan..
    hehhe nice entry :) keep writing ya ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha . betul tuh . hidup ini adalah sebuah permainan . jikalau pandai kawal . pandailah hidup . jikalau tidak . anda akan jatuh .

      Delete