Artikel Menarik

11 November 2013

Basikal Terbang Mungkin Jadi Kenyataan

Kebiasaan orang ramai mungkin mengimpikan kereta terbang. Lebih-lebih lagi kalau tinggal di bandar dengan kesesakan yang menjengkelkan.

Tetapi, dalam kesibukan angan-angan mahukan kereta terbang, beberapa penyelidik di negara Eropah Tengah, Republik Czech berjaya mencipta basikal boleh terbang yang mempunyai berat kira-kira 95 kilogram dengan jarak penerbangan beberapa meter dari permukaan bumi.

Ia mampu terbang untuk tempoh masa kira-kira lima minit. Rekaan basikal ini juga penuh dengan dua kipas di bahagian depan manakala dua kipas lain ditempatkan di bahagian belakang. Kemudian, terdapat satu kipas masing-masing di tepi kiri serta kanan basikal.

Menariknya, basikal ini menggunakan teknologi bateri untuk menghidupkannya. Setakat ini, ia pernah diuji sekali dalam salah satu pameran di Prague di mana set prototaip berjaya berlepas dan mendarat semula dengan selamat selepas beberapa dengan ujian dijalankan beberapa individu.

Projek tersebut dikatakan dicipta untuk menyelesaikan masalah kesesakan lalu lintas di beberapa bandar besar di Eropah cuma ia masih perlu menyelesaikan beberapa masalah terutama berkenaan kuasa apabila tempoh masanya untuk terbang tidak terlalu lama.

Penyelidik dikatakan masih menghadapi masalah berkenaan berat bateri yang dibawa kerana basikal tersebut tidak mampu membawa bateri yang terlalu membebankan dengan kapasiti tenaga lebih tinggi. Selepas beberapa minit terbang, ia perlu dicas semula yang sekaligus menimbulkan masalah kepada si pemakai.

Basikal tersebut kini bergantung kepada masa depan tenaga baharu. Syarikat yang menghasilkan idea tersebut, Duratec Bicycles memaklumkan masalah tersebut mungkin hanya selesai selepas beberapa tahun mengikut trend perubahan kuasa bateri yang bertambah setiap 10 tahun.

Flyke

Selain Duratec Bicycles, terdapat dua lagi syarikat dari negara sama, Technodat and Evektor yang menghasilkan idea basikal terbang. Untuk rekod, menerbangkan basikal bukan kali pertama dilakukan manusia.

Berpuluh tahun lepas menyaksikan beberapa percubaan menerbangkannya dengan teknologi mekanikal tertentu malah penggunaan paracut untuk basikal juga menjadi kenyataan melalui 'Flyke'. Cuma Flyke lebih dikenali untuk menggerakkan paracut berbanding basikal itu sendiri.

Flyke mempunyai kelajuan 32kmj dengan kapasiti berat boleh tampung 25.4 kilogram tidak termasuk pengayuh. Secara pratikalnya, ia tidak sesuai untuk menjadi basikal yang boleh diterbangkan di bandar.
Tinggalkan KOMEN dan LIKE FACEBOOK tanda SOKONGAN anda!

No comments:

Post a Comment