Artikel Menarik

04 November 2013

Potong Rambut Dengan Cara Dibakar

Pernahkah anda melihat potong rambut dengan cara dibakar? Selalunya apabila berada di kedai gunting rambut kita menggunakan gunting untuk memotong rambut. Nama pun kedai gunting rambut, takkan hendak dibakar. Sepatutnya nama kedai bakar rambut. Mesti semua orang akan tercegang dibuatnya.

Dibawan ini terdapat khidmat potong rambut dengan cara dibakar. Kedai gunting/potong rambut secara tradisional ini tidak dilakukan dah sekarang tetapi ada di beberapa tempat yang masih mengamalnya. Contohnya seperti di China.

Ia menggunakan pengepit panas untuk memotong rambut dengan mengepit rambut sehingga ia terbakar. Cara untuk menyediaka penyepit panas tersebut dengan memanaskannya seperti memasak dengan arang sehingga penyepit itu nampak kemerah-merahan.

Kemudian, di sejukkan sedikit dan digunakan sebagai alat ganti gunting yang digunakan sekarang. Dengan mengambil penyepit ramput yang diperbuat daripada besi di tekup pada rambut yang hendak dipotong sehingga terbakat. Proses ini berulang sampai penyepit itu sejuk dan sehingga fesyen rambut yang diinginkan oleh pelanggan.

Dibawah ini terdapat 7 gambar yang menarik untuk tontonan anda semua.

PANAS : Pengapit logam dibiarkan dalam api kayu sehingga ia panas kemerahan, kemudian disejukkan sedikit dengan dicelupkan ke dalam air sebelum ia digunakan untuk potong rambut untuk kali pertama.

Tradisional: Pendandan rambut Cina  iaitu Wang Weibu (kiri) berkata perniagaan adalah rezeki tuhan dan kebanyakkan pelanggan saya daripada orang yang berumur untuk potong dengan cara dibakar dengan penyepit sebegini.

Berasap! Kemerahan pengapit logam panas yang digunakan untuk membakar rambut dan bukannya dipotong.
 
 Perniagaan: Mr Weibu berkata perniagaan berjalan dengan baik di kedainya di Jinshi, daerah Santai di wilayah Sichuan, barat daya China.

Kaedah: Pendandan rambut slaid logam panas membakar alih seluruh rambut untuk mewujudkan perm mana Encik Weibu (gambar kiri) Tuntutan berlangsung sehingga tiga bulan

Jarang berlaku: Mr Weibu berkata kedai beliau (gambar) adalah salah satu daripada orang-orang yang hanya tinggal di China yang menawarkan gaya tradisional pemotongan rambut.

 
Penyejukan ke bawah: Pengapit logam yang disejuk sedikit ke dalam air sebelum ia digunakan untuk memotong rambut.

Tinggalkan KOMEN dan LIKE FACEBOOK tanda SOKONGAN anda!

No comments:

Post a Comment