Artikel Menarik

04 November 2013

7 Fakta Unik Mengenai Kala Jengking

Apabila kita terserempak dengan kala jengking kita pasti akan cepat hendak membunuhnya. Disamping itu ada juga yang lari lintang pukang apabila ternampak kala jengking. Kala jengking memang tidak disukai oleh kebanyakkan manusia kerana ia amat bahaya walaupun memiliki bentuk yang begitu menarik dan unik.

Dibawah ini terdapat beberapa fakta yang menarik serta unik yang aku hendak kongsikan kepada anda semua.

# Fakta Unik Tentang Kalajengking 1
Ada lebih dari 2,000 spesies kalajengking berbeza di bumi ini. Ekor kalajengking memiliki alat penyengat dengan kelenjar racun di dalamnya. 40 sampai 50 spesies diantaranya bahkan memiliki racun yang mampu untuk membunuh seorang manusia.

# Fakta Unik Tentang Kalajengking 2
Kalajengking berasal dari keluarga laba-laba. Kalajengking merupakan hewan nocturnal seperti burung hantu. Serangga ini umumnya memiliki panjang sekitar 2.5 sampai 20 sentimeter.

# Fakta Unik Tentang Kalajengking 3
Kalajengking menyukai tempat-tempat yang dibuat dari kain seperti pakaian dan seluar. Itulah sebabnya, tempat kesukaan mereka adalah kasut!

# Fakta Unik Tentang Kalajengking 4
Walaupun beberapa spesis kalajengking memiliki mata yang jumlahnya boleh mencapai 10 biji, tetapi mereka memiliki penglihatan yang sangat buruk.

# Fakta Unik Tentang Kalajengking 5
Kulit kalajengking mengandungi bahan florescent yang bisa membuat mereka berubah warna menjadi hitam apabila terkena sinaran matahari.

# Fakta Unik Tentang Kalajengking 6
Setelah kawin, kalajengking betina akan menjadi agresif dan mulai memakan pasangannya. Mereka bahkan akan memakan anak-anaknya bila merasa kelaparan. Saungguh kejam! tetapi itu sudah lumrah mereka.

Kalajengking betina yang sedang memakan pasangannya

# Fakta Unik Tentang Kalajengking 7
Habitat asli dari kalajengking adalah di gurun pasir. Oleh itu mereka sudah terbiasa untuk dapat bertahan hidup tanpa makan dan minum sehingga berbulan-bulan.
Tinggalkan KOMEN dan LIKE FACEBOOK tanda SOKONGAN anda!

No comments:

Post a Comment