Artikel Menarik

01 November 2013

Tip Berdepan Lelaki Pemalu

Dengan raut wajah kemerah-merahan, lelaki pemalu kelihatan lucu dan comel apabila disakat. Jenis lelaki ini sukar untuk ditemui, mereka adalah lelaki yang kurang bercakap dan kelihatan ‘gabra’ apabila berdepan dengan seorang wanita buat pertama kali.
Meski kebiasaannya lelaki ini baik, namun hubungan dengan lelaki pemalu ini ada kalanya mengundang masalah terutama sekali untuk berkomunikasi. Jadi bagaimana untuk mengatasi masalah ini. Buat wanita yang telah terpikat atau punya pasangan lelaki pemalu, ini penyelesaian untuk anda.

Wanita perlu memulakan perkenalan
Lebih baik berani meluahkan dari membiarkan si lelaki tidak tahu bahawa selama ini anda menyukainya. Luahkan sebelum dia menjadi milik orang lain. Dalam sesetengah perkara, wanita perlu berani mencuba untuk kebahagiaan masa depan. Tidak salah mencuba dari tidak mencuba langsung. Selalunya lelaki pemalu itu akan memberikan maklum balas walaupun ia mungkin mengambil masa.

Gunakan cara non-verbal
Pada ketika ini, cara meluahkan perasaan suka dan cinta semakin berubah. Dahulu, meluahkan rasa suka mungkin dengan cara mengutus surat. Sekarang, ia boleh diluahkan menggunakan khidmat pesanan ringkas sama ada melalui laman sosial seperti Facebook, video Youtube. Cara ini semua dipanggil nonverbal iaitu luahan hati yang dibuat tanpa berdepan. Bila ada wanita membuat cara seperti ini, pasti si lelaki pemalu itu menjadi kagum dengan keberanian anda. Dia akan faham bahawa wanita itu betul-betul menyukai dirinya.

Malu biasanya cuma sementara
Lelaki pemalu biasanya menjadi pemalu pada saat permulaan perkenalan sahaja. Bila si wanita sudah berani memulakan dan si lelaki sudah mula selesa berbual dengan wanita itu, rasa malunya berkurangan sedikit demi sedikit. Mereka pemalu kerana kurang biasa dengan golongan wanita, gugup dan kurang yakin berdepan dengan anda. Setelah terbiasa, lelaki pemalu ni bertukar menjadi kawan,bahkan akan bertukar menjadi rapat. Dari sinilah bermulanya cinta seorang teman.

Bicara topik umum
Cari keserasian dengan mengajak lelaki pemalu ini berbicara mengenai topik umum. Topik umum biasanya adalah berkenaan cuaca, isu semasa (contohnya isu minyak kereta, kenaikan harga barang, banjir), berkenaan filem-filem terbaru, lagulagu terbaru atau tentang sesebuah hobi. Lelaki pemalu biasanya banyak menyendiri. Bila mereka menyendiri, biasanya mereka melakukan hobi yang mereka suka buat seperti membaca, melukis, atau menulis blog, melayan Facebook, mengedit gambar, mengarang cerita atau bertukang kayu. Cuba tanya si lelaki pemalu ini apa yang selalu dilakukan pada masa lapang. Bila dia sudah galak bercerita, wanita sudah boleh masuk ke topik seterusnya – cinta!

Santai wajah, suara
Ajak si lelaki pemalu dengan anda ini santai. Jangan cuba kuasai dia dengan memandang padanya terus menerus atau merendah-rendahkan dirinya kerana dia pemalu. Sebaliknya bawa dia bercerita dengan cara santai, sepertimana bercerita-cerita dengan rakan-rakan lain. Ketika ini tetapkan bercerita walau mata anda melihat ke arah lain bukan ke arah anak mata si lelaki sepanjang masa. Nada suara perlu disantaikan atau biasa-biasa sahaja. Elakkan menjadi terlalu nyaring dan terlalu perlahan. Anda sebagai wanita perlu banyak main peranan. Jarak diri anda dengan diri si lelaki jangan terlalu jauh dan jangan pula terlalu dekat. Biar dalam jarak selesa, janji dia boleh mendengar suara anda.

-Aku pun lelaki pemalu juga. Nanti cuba tip ini jikalau berjumpa dengan aku yer! Jangan lupa. HAHA!
Tinggalkan KOMEN dan LIKE FACEBOOK tanda SOKONGAN anda!

No comments:

Post a Comment