Artikel Menarik

29 October 2010

Cara Menangani Stress Semasa Hendak Peperiksaan

Kepada pelajar-pelajar, peperiksaan sudah semakin hampir. Pasti ada sesetengah pelajar kemungkinan tension ataupun stress semasa hendak membaca buku ataupun memikirkan bagaimana keadaan dia di dalam dewan peperiksaan. Nie aku nak bagi sedikit cara-cara yang paling best dan syok untuk menanganinya!

1) Selepas baca buku, cuba korang buka lagu kuat-kuat dan nyanyi sampai terkeluar anak tengkak korang itu. Dengan ini, korang akan beralih rasa stress ke anak tengkak pula.

2) Cuba cari kawan yang panas baran dan tampar kepalanya dengan kuat sekali. Selepas itu, pasti dia akan ligan korang dan korang akan berpeluh. Badan sihat otak cergas!

3) Jikalau korang sedang study, cuba korang lihat kiri ke kanan. Lihat ada orang di sekeliling atau tidak ada. Kalau tak ada, gigit sahaja apa benda yang ada di sekeliling supaya sakit kepala berubah kepada sakit gigi.

4) Sediakan air di sebelah korang supaya korang pasti akan mengantok apabila sedang belajar. Apa lagi, ambik air itu dan minum sepuas-puasnya. Yang selebihnya, korang ambik jerus diri sendiri untuk mengembalikan kesegarannya.

5) Kawan sebilik apa guna kalau korang tinggal di asrama. Beritahu dia bahawa korang dah bijak dan pandai. Jikalau dia kata korang penipu, pukul dia sehingga puas hati supaya stress itu akan hilang.

Begitu banyak lagi cara sebenarnya, cuba korang fikir sendiri jikalau korang tidak mahu membuat seperti di atas.
Tinggalkan KOMEN dan LIKE FACEBOOK tanda SOKONGAN anda!

5 comments:

  1. hahaha..num 5 tu dah buat,dorg kata aku gila..hahhaa..sengal~

    ReplyDelete
  2. tips yg bagus minggu peperiksaan

    ReplyDelete
  3. @Roxy zai - haha.. biasalah tuh! :P

    @yahaya - ya.. mmg sangat bagus

    ReplyDelete
  4. tips nom 5 tu kot yang paling berkesan..hahaha

    ReplyDelete
  5. @farah wahida - paling berkesan eh? haha.. :P

    ReplyDelete