Artikel Menarik

25 November 2012

MyInovasi2012 : Inovasi Berbudi Masyarakat Lestari

Pertandingan inovasi ini adalah satu program panji mercu Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) untuk memupuk budaya inovasi dan kreativiti demi manfaat kepada masyarakat. Pertandingan inovasi ini terbuka kepada pelajar Institusi Pengajian Tinggi (IPT) iaitu universiti, kolej universiti, politeknik dan kolej komuniti. Sekiranya bersesuaian, penganjur menggalakkan supaya program pertandingan ini diserapkan ke dalam aktiviti pembelajaran dalam kursus kokurikulum yang berkredit di institusi masing-masing.

Tema Inovasi Berbudi Masyarakat Lestari memaparkan hasrat dan semangat yang mengharapkan setiap inovasi yang dihasilkan oleh pelajar sentiasa berpaksikan kepada niat dan aspirasi untuk berbakti kearah mewujudkan sebuah masyarakat yang lestari.

Kumpulan kami My-ZUT1-2012 membuat inovasi yang bertajuk "MESIN PENCUCI BOTOL KACA" untuk kemudahan para Industri Kecil Sederhana untuk mencuci botol kaca kerana kebanyakkan industri kecil yang menggunakan botol kaca sebagai produk keluaran mereka perlu mencuci botol kaca secara manual dengan menggunakan air, berus dan kemungkinan pisau untuk membuang label di luar.

Botol terpakai ini lebih murah berbanding botol yang telah dibeli dan hal ini botol yang baru kebanyakkan digunakan oleh industri yang besar dan kemampuan untuk Industri Kecil Sederhana (IKS) untuk membeli botol baru kemungkinan akan menyebabkan tidak mendapatkan keuntungan daripada hasil jualan mereka.

Oleh itu, kumpulan kami semas di Zon Utara yang diadakan di Politeknik Seberang Perai (PSP) yang bernombor My-ZUT1-2012 telah mendapat geran untuk kali ini untuk melakukan projek dan seterusnya layak untuk ke peringkat Nasional sebanyak RM5000.

Alhamdullilah, dengan duit geran ini kami dapat menampung untuk membiayai projek ini untuk kegunaan Semester 6 untuk membuat projek akhir kami dan sedikit sebanyak hanya menggunakan tenaga pekerja sahaja dan mengenai duit kami tidak lagi risau untuk memberi komponen atau barang projek.

Peringkat seterusnya kami bernombor My-INOVASI-04 yang menggunakan nombor id baru untuk kegunaan peringkat nasional yang akan di adakan di Dewan Za'ba,Kementerian Pengajian Tinggi, Putrajaya pada 28-29 November 2012 yang bersertakan 2 m/s Poster bersaiz A1 dan juga 2 minit Persembahan Multimedia sama ada Klip Video atau Animasi berkenaan inovasi yang dicadangkan.

Kesemuanya telah siap dibuat dan dihantar. Diharapkan semuanya berjalan dengan lancar dan kami juga mengharapkan kemenangan milik kami. Insyaallah. Kami akan cuba terbaik. Doakan kejayaan kami disana nanti. Amin....
Tinggalkan KOMEN dan LIKE FACEBOOK tanda SOKONGAN anda!

No comments:

Post a Comment