Artikel Menarik

25 October 2011

Perbezaan Ayam Kampung dan Ayam Daging

Jom kita nyanyi... "Ayam, bermacam ayam, ada ayam kampung, ayam daging, ayam pekan, ayam bandar, ayam betina, ayam jantan..." Macam-macam perihal ayam, dah la tuh, aku malas la nak tunjuk bakat lebih-lebih, nanti kena marah pulak penyanyi lagu tu. Yang sebenarnya aku nak bagi tau tentang perbezaan antara ayam kampung dan ayam daging dan bukannya nak nyanyi..

1) Ayam kampung nih susah nak tangkap walaupun dah pasang perangkap tapi ayam daging jinak dan senang nak ditangkap.

2) Ayam kampung pandai berkoko kejutkan orang tidur jadi tak la orang kampung tertinggal solat subuh tapi ayam daing dia tak pandai langsung.

3) Ayam kampung tak kena suntik manakala ayam daing pulak mesti kena disuntik.

4) Ayam kampung ada reban tapi bebas merayau tapi ayam daing bagai terpenjara dalam reban.

5) Ayam kampung makan ikut suka hati mak abah diorang je, macam-macam dia makan tapi ayam daging sentiasa diberi makan dedak je.

6) Ayam kampung boleh naik motor tapi ayam daging tinggi sikit martabatnya sebab dia naik lori.

Satu lagi perkara iaitu ayam kampung liat, manakala ayam daging lembut je apabila dikunyah. HAHA!
Tinggalkan KOMEN dan LIKE FACEBOOK tanda SOKONGAN anda!

2 comments:

  1. hahaha... tak masuk akal langsung... mcm takde beza pun.. haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada . cuba lihat betul-betul . hehe !

      Delete